Ανησυχητικά στοιχεία για την οδική ασφάλεια στην Ευρώπη φέρνει στη δημοσιότητα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας και Μεταφορών (ETSC) για το 2025, με τη Σερβία να καταγράφεται ως η πιο επικίνδυνη χώρα για οδήγηση, σημειώνοντας 78 θανάτους από τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκους. Ακολουθούν η Ρουμανία με 77 και η Βουλγαρία με 74 θανάτους ανά εκατομμύριο, δείχνοντας ότι τα Βαλκάνια εξακολουθούν να βρίσκονται στην κορυφή των αρνητικών δεικτών.
Η Ελλάδα, δυστυχώς, συγκαταλέγεται και πάλι στις πιο επικίνδυνες χώρες της Ευρώπης, καταλαμβάνοντας την 4η θέση με 64 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους. Το στοιχείο που προβληματίζει ιδιαίτερα είναι ότι η χώρα ανέβηκε στην κατάταξη, καθώς το 2023 είχε 60 θανάτους ανά εκατομμύριο. Αντίθετα, η Κροατία —αν και παραμένει ψηλά με 62 θανάτους— εμφανίζει σταθερή βελτίωση τα τελευταία χρόνια.
Η εικόνα αλλάζει εντελώς στη Βόρεια Ευρώπη, όπου η Νορβηγία παραμένει η ασφαλέστερη χώρα για οδήγηση με μόλις 16 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους. Ακολουθούν η Σουηδία με 20 και η Μάλτα με 21, δείχνοντας ότι το σκανδιναβικό μοντέλο οδικής ασφάλειας συνεχίζει να αποτελεί πρότυπο για όλη την Ευρώπη. Η Ισπανία (36) και η Ιταλία (51) βρίσκονται στη μέση της κατάταξης, ενώ η Πορτογαλία με 60 θανάτους θεωρείται επίσης χώρα υψηλού κινδύνου.
Τα στοιχεία του ETSC επιβεβαιώνονται από πρόσφατη έκθεση του Διεθνούς Φόρουμ Μεταφορών, σύμφωνα με την οποία στην Ελλάδα η υπερβολική ταχύτητα ήταν παράγοντας στο 18% των θανατηφόρων τροχαίων. Η ίδια μελέτη υπογραμμίζει ότι η αυστηρή επιβολή των ορίων ταχύτητας —με κάμερες, συχνούς ελέγχους και τεχνολογικά εργαλεία— μειώνει άμεσα τους θανάτους. Ενδεικτικά, αύξηση ταχύτητας μόλις 5% αυξάνει την πιθανότητα ατυχήματος κατά 10%, ενώ οι πιθανότητες θανατηφόρου ατυχήματος ανεβαίνουν κατά 20%.
Η Ελλάδα, με σταθερά υψηλά ποσοστά τροχαίων τις τελευταίες δεκαετίες, εξακολουθεί να αναζητά λύσεις για ένα πρόβλημα που παραμένει “πληγή” για τις οικογένειες και το σύστημα υγείας. Το ETSC τονίζει ότι χώρες που εφάρμοσαν στρατηγική μηδενικής ανοχής (zero-tolerance) στην ταχύτητα και στο αλκοόλ, σε συνδυασμό με σύγχρονη οδική εκπαίδευση, κατάφεραν να μειώσουν εντυπωσιακά τους θανάτους.
Το ερώτημα πλέον είναι αν η Ελλάδα μπορεί να ακολουθήσει τα σκανδιναβικά πρότυπα ή αν θα παραμείνει στις πρώτες θέσεις των πιο επικίνδυνων χωρών για οδήγηση στην Ευρώπη.




