Καταγγελίες για επικίνδυνες συνθήκες εργασίας, ανεπαρκή επάνδρωση και άρνηση των εφοπλιστών να ικανοποιήσουν βασικά αιτήματα – Έναρξη κινητοποιήσεων από τις 06:00.
Σε απεργιακή κινητοποίηση στα πλοία RO/RO προχωρά η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), έπειτα από αποτυχημένες διαπραγματεύσεις με ναυτιλιακές εταιρείες και, όπως αναφέρει, παρατεταμένη αδράνεια του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ) σε κρίσιμα ζητήματα επάνδρωσης και ασφάλειας.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Ένωσης, τα πλοία RO/RO εξυπηρετούν βασικές ανάγκες των νησιών, μεταφέροντας καθημερινά εμπορεύματα και επικίνδυνα φορτία, μεταξύ των οποίων καύσιμα, υγραέριο, φιάλες οξυγόνου, χημικά, καθώς και εύφλεκτα προϊόντα, γεγονός που –όπως επισημαίνεται– καθιστά ιδιαίτερα κρίσιμες τις συνθήκες εργασίας και τη στελέχωση των πληρωμάτων.
Άκαρπες επαφές με ναυτιλιακές εταιρείες
Η ΠΕΝΕΝ υπενθυμίζει ότι τον Μάιο του 2025 προχώρησε σε 48ωρη προειδοποιητική απεργία, θέτοντας συγκεκριμένο πλαίσιο διεκδικήσεων. Ακολούθησε περίοδος αναμονής και διαπραγματεύσεων με εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις γραμμές RO/RO.
Ωστόσο, όπως αναφέρεται:
-
Η Attica Group απέρριψε το διεκδικητικό πλαίσιο, προτείνοντας –κατά την ΠΕΝΕΝ– ελάχιστη οικονομική αποζημίωση για τη μεταφορά επικίνδυνων φορτίων.
-
Η συνάντηση με την Creta Cargo δεν οδήγησε σε συμφωνία, καθώς δεν υπήρξε απάντηση στο αίτημα για ουσιαστική αναπροσαρμογή της αμοιβής της έξτρα εργασίας φόρτωσης και εκφόρτωσης, με τον χρόνο απάντησης να μετατίθεται για το 2026.
-
Οι εταιρείες Αειναύτης Ν.Ε. και Αιγιάλις Ν.Ε. δεν έχουν απαντήσει, σύμφωνα με την Ένωση, σε εξώδικα που έχουν αποσταλεί από τον Οκτώβριο.
Τα βασικά αιτήματα των ναυτεργατών RO/RO
Η ΠΕΝΕΝ συνοψίζει τις βασικές της διεκδικήσεις ως εξής:
-
Καθορισμός οργανικών συνθέσεων σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες των πλοίων
-
Υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας με όρους Ακτοπλοΐας
-
Ουσιαστική αναπροσαρμογή των γκαραζιάτικων
-
Χορήγηση επιδόματος επικινδυνότητας 15%
-
Καθιέρωση δύο ρεπό τον μήνα (δύο 24ωρα εκτός πλοίου), όλο τον χρόνο
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο ζήτημα των ρεπό, καθώς –όπως καταγγέλλεται– σε πολλά πλοία δεν εφαρμόζεται καν το εθιμικό πλαίσιο της Ακτοπλοΐας, ενώ λόγω ανεπάρκειας θέσεων πρόσδεσης στο Κερατσίνι, πλοία παραμένουν αγκυροβολημένα στη ράδα Πειραιά, με τα πληρώματα εγκλωβισμένα εντός.
Αιχμές για το Υπουργείο Ναυτιλίας
Η ΠΕΝΕΝ επιρρίπτει ευθύνες στο ΥΕΝ, τονίζοντας ότι η αρμοδιότητα για την επάνδρωση και τις οργανικές συνθέσεις ανήκει στο υπουργείο. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, από τον Μάιο του 2025 δεν έχει υπάρξει ουσιαστική παρέμβαση, ενώ διατηρείται επάνδρωση που αντιστοιχεί στη φορτηγό ναυτιλία, παρά το γεγονός ότι τα RO/RO έχουν αυξημένες απαιτήσεις λόγω του χαρακτήρα τους.
Απεργία με προοπτική κλιμάκωσης
Μετά τις εξελίξεις αυτές, η ΠΕΝΕΝ γνωστοποιεί ότι προχωρά σε απεργιακή κινητοποίηση από τις 06:00, διευκρινίζοντας ότι δεν έχει προειδοποιητικό χαρακτήρα και συνοδεύεται από προοπτική κλιμάκωσης.
Η Ένωση δηλώνει ότι την ευθύνη για τις συνέπειες στη μεταφορά εμπορευμάτων προς τα νησιά φέρουν οι εφοπλιστές και η πολιτική ηγεσία του ΥΕΝ, ενώ επισημαίνει ότι το ζήτημα τέθηκε και στη Διοίκηση της ΠΝΟ, χωρίς –όπως αναφέρει– να υπάρξει σαφής τοποθέτηση.




