Σταδιακά προχωρά ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας-Περάματος. Η διαδικασία που έχει ξεκινήσει από το 2016 φαίνεται πως θα μας κρατήσει «συντροφιά» για αρκετό διάστημα, καθώς υπάρχουν ακόμα αρκετά ορόσημα μέχρι την υπογραφή του έργου.
Αυτή την εποχή ο διαγωνισμός είναι σε μια μικρή αναμονή καθώς αναμένεται η έγκριση της ΑΕΠΟ, δηλαδή της περιβαλλοντικής μελέτης του έργου. Σε αυτή περιλαμβάνεται και η τελική χάραξη του έργου.
Η διαδικασία γνωμοδοτήσεων
Στο μεσοδιάστημα προχώρησε η γνωμοδότηση του Δήμου Σαλαμίνας, ο οποίος ζητά την αναβολή της έγκρισης της μελέτης. Όπως επισημαίνει, αυτό το ζητά προκειμένου να γίνει ο απαραίτητος σχεδιασμός των υποδομών και του κυκλοφοριακού ανασχεδιασμού για ένα έτος της διαδικασίας. Επίσης ζητά την είσπραξη ανταποδοτικών τελών και μέριμνα για τους εργαζόμενους.
Θέτει και θέμα ικανότητας διέλευσης των μεγάλων φορτηγών-πλοίων χωρητικότητας 500.000 τόνων λόγω της σήραγγας στον βυθό. Αυτό βέβαια αντικρούεται από άλλους που υποστηρίζουν ότι είναι εξαιρετικά σπάνιο να περάσουν από το στενό πέρασμα της περιοχής.
Παράλληλα αναμένεται η γνωμοδότηση του Δήμου Περάματος που εκτός απροόπτου θα είναι θετική.
Η κρίσιμη απόφαση
Η απόφαση που θα πάρει το ΥΠΕΝ είναι αυτή που θα ακολουθεί στο μέλλον την υλοποίηση του μεγάλου πλάνου σύνδεσης των δύο περιοχών, αναφέρει το imerisia.gr.
Εφόσον η έγκριση έρθει σχετικά σύντομα, τότε λύνει τα χέρια στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ προκειμένου να περάσει στην τελική φάση του διαγωνισμού, δηλαδή την κατάθεση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών. Μετά θα ακολουθήσει η ανάδειξη του αναδόχου και η συνήθης προσυμβατική διαδικασία (έγκριση σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, κύρωση από τη Βουλή).
Μια αρχική εκτίμηση είναι πως αυτό μπορεί να γίνει μέσα στο 2022 και εντός του 2023 να πέσουν οι υπογραφές. Στο καλό σενάριο η σήραγγα με τα συνοδά έργα της μπορεί να ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει περί το 2028.
Ενα μεγάλο έργο
Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός για την υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας-Περάματος αφορά στην παραχώρηση για 35 χρόνια, 4 εκ των οποίων θα αφορά την κατασκευαστική περίοδο. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε περίπου 400-450 εκατ. ευρώ.
Στην εκδήλωση ενδιαφέροντος που πραγματοποιήθηκε στις 15 Μαρτίου 2016 προσήλθαν τρία σχήματα:
- ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ
- ΤΕΡΝΑ
- VINCI CONCESSIONS-VINCI HIGHWAYS-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ.
Σήμερα υπολογίζεται πως σε ετήσια βάση χρησιμοποιούν τα πορθμεία Σαλαμίνας-Περάματος περίπου 4 εκατ. οχήματα και 11 εκατομμύρια επιβάτες.
Ποιος είναι ο τελικός σχεδιασμός
Mε το κυοφορούμενο έργο ο χρόνος ταξιδιού από το Πέραμα στη Σαλαμίνα θα πέσει στα 2 λεπτά από το ένα πορθμείο στο άλλο καθώς πρόκειται σήραγγα με συνολικό μήκος περίπου 1 με 1,1 χλμ. μαζί με τις εκατέρωθεν προσβάσεις.
Βάσει του σχεδιασμού, ένας νέος οδικός άξονας θα ξεκινά πλησίον της υπάρχουσας Λεωφόρου Σχιστού-Σκαραμαγκά στην περιοχή του ναυτικού οχυρού Σκαραμαγκά, και θα εκτείνεται μέχρι την περιοχή του Κολυμβητηρίου Περάματος, έναντι του Πορθμείου, όπου θα δημιουργηθεί και κόμβος για τη σύνδεσή του με το παρακείμενο οδικό δίκτυο.
Από το σημείο εκείνο, ο οδικός άξονας θα βυθίζεται προοδευτικά στη θάλασσα με την κατασκευή υποθαλάσσιας οδικής σήραγγας, η οποία θα εδράζεται στον βυθό.
Η σήραγγα θα ξεκινά από την περιοχή του Περάματος κοντά στην περιοχή του κολυμβητηρίου, όπου θα δημιουργηθεί και ο σχετικός κόμβος, και θα καταλήγει στη Σαλαμίνα ανάμεσα από το νησάκι του Αγίου Γεωργίου και την είσοδο του Ναυστάθμου (δεξιά από τα φέρυ).
Στη συνέχεια θα κατασκευαστεί νέος άξονας παράκαμψης των Παλουκίων με μία ακόμα σήραγγα 700 μέτρων που θα καταλήγει σε ένα ανισόπεδο κόμβο βόρεια της Σαλαμίνας (στο ύψος του φούρνου Μπεγνή) που θα συνδέεται με το τοπικό οδικό δίκτυο.