Ξεκίνησαν προχθές, εννέα χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης του έργου, τα δοκιμαστικά δρομολόγια της επέκτασης του τραμ προς τον Πειραιά. Με περιορισμένες ταχύτητες, όπως επιβάλλουν οι σχετικοί κανονισμοί, ξεκίνησαν την Πέμπτη το πρωί τα πρώτα δρομολόγια προς τον Πειραιά προκειμένου να διαπιστωθούν τυχόν προβλήματα ή παρεμβάσεις που θα πρέπει να γίνουν προκειμένου το τραμ να διανύσει το τελευταίο δοκιμαστικό του δρομολόγιο. Ο προγραμματισμός θέλει τις πιλοτικές διαδρομές να διαρκούν περίπου τρεις εβδομάδες, διάστημα που κρίνεται επαρκές για τη διόρθωση τυχόν δυσλειτουργιών. Οι πρώτες διαδρομές ανέδειξαν, σύμφωνα με πληροφορίες, προβλήματα στην τηλεματική, τα οποία όμως ήταν αναμενόμενα και πρόκειται άμεσα να ρυθμιστούν.
Στελέχη των ΣΤΑΣΥ εξηγούν ότι ο μόνος τρόπος να συγχρονιστεί η τηλεματική (αποτελεί το σύστημα ενημέρωσης των επιβατών αλλά και των μηχανοδηγών του τραμ για την κυκλοφορία των συρμών) είναι οι δοκιμαστικές διαδρομές. Αλλες εκκρεμότητες που υπάρχουν προς το παρόν αφορούν στην παραλαβή των νέων συρμών του τραμ που θα εξυπηρετήσουν την επέκταση προς τον Πειραιά. Η εταιρεία δεν είχε παραλάβει ακόμη τους συρμούς λόγω των καθυστερήσεων που είχαν σημειωθεί στην παράδοση του μέσου προς εμπορική λειτουργία, η οποία όμως δεν αφορούσε την ολοκλήρωση του έργου. Σημειώνεται ότι η εταιρεία ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) ήταν προ πολλού έτοιμη επιχειρησιακά για τη δρομολόγηση του μέσου, ενώ τα πρώτα δοκιμαστικά δρομολόγια είχαν ήδη πραγματοποιηθεί τον περασμένο Ιανουάριο και ο τότε προγραμματισμός προέβλεπε την έναρξη εμπορικής λειτουργίας της επέκτασης στον Πειραιά τον Φεβρουάριο του 2021.
Η διέλευση του τραμ στους στενούς δρόμους του Πειραιά γίνεται στο μεγαλύτερο τμήμα σε αποκλειστικό διάδρομο, ο οποίος όμως εφάπτεται με το οδόστρωμα που χρησιμοποιείται από τα οχήματα, ενώ σε ορισμένα τμήματα συμπίπτουν. Αυτό συναντάται κυρίως στις οδούς Ομηρίδου Σκυλίτση και Μικράς Ασίας (έξοδος και είσοδος στην πόλη). Οι πρώτες ημέρες των δοκιμαστικών δρομολογίων απαιτούν την προσαρμογή τόσο των οχημάτων όσο και των πεζών, ενώ η Τροχαία έχει ήδη ξεκινήσει την προετοιμασία της περιοχής. Ειδικότερα, προχώρησε σε ειδική σήμανση για τα σημεία διέλευσης του τραμ, στην απομάκρυνση σταθμευμένων οχημάτων που εμπόδιζαν είτε τις στάσεις είτε τον τροχιόδρομο και σε ενημέρωση των κατοίκων για την έλευση του μέσου. Ο προγραμματισμός θέλει την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας της επέκτασης του τραμ στον Πειραιά να γίνεται στις 7 Νοεμβρίου.
Η νέα γραμμή
Η νέα γραμμή έχει μήκος 5,4 χιλιομέτρων, με τα 3,1 χλμ. να αφορούν το τμήμα προς τον Πειραιά και τα 2,3 χλμ. να περιλαμβάνουν το κομμάτι από τον Πειραιά μέχρι το ΣΕΦ. Η διαδρομή ξεκινά από το νέο Φάληρο (ΣΕΦ) και περνά από Νέο Φάληρο – Μικράς Ασίας – Γρηγορίου Λαμπράκη – Βασ. Γεωργίου Α΄ – Λιμάνι (Ακτή Ποσειδώνος). Η επιστροφή του τραμ γίνεται από Εθν. Αντιστάσεως – Ομ. Σκυλίτση – Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.
Συνολικά διαθέτει 12 νέες στάσεις, επτά στη διαδρομή εισόδου προς τον Πειραιά και πέντε στην αντίστροφη προς ΣΕΦ.