Γράφει ο Γιώργος Τσιρίδης
Στο επίσημο σάιτ της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (άρθρο localit) αναγγέλλεται κι επίσημα η δημιουργία ενός κέντρου πολιτισμού με τίτλο ‘ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟΥ” στον παλιό Σταθμό Λαρίσης που ανήκει διοικητικά στον Πειραιά και είναι η είσοδος της Δραπετσώνας.
1.
Για όσους δεν γνωρίζουν, τα όρια ανάμεσα στον Πειραιά και την Δραπετσώνα είναι οι γραμμές του τρένου. Δηλαδή ο σταθμός ολόκληρος ανήκει και στους δυο δήμους, όμως το κτήριο του σταθμού πέφτει, διοικητικά, στην πλευρά του Πειραιά. Όποια αξιοποίηση κι αν γίνει, θα πρέπει να υπολογίσει και τις δύο πλευρές των γραμμών, συνεπώς να υπολογίζει και την Δραπετσώνα. Και βέβαια, για να υπολογίσει κανείς την Δραπετσώνα, θα πρέπει ο δήμαρχός της (Κερατσινίου-Δραπετσώνας) Χρήστος Βρεττάκος να ενδιαφερθεί. Πιστεύω ότι θα το κάνει.
2.
Η υπόθεση δημιουργίας Κέντρου Ρεμπέτικου τραγουδιού προωθήθηκε από τα πρώτα χρόνια που σταμάτησε να λειτουργεί ο σταθμός (πριν από τους Ολυμπιακούς του 2004). Δέκα χρόνια μετά, το σχέδιο προχώρησε κι έγινε οι πρώτες εργασίες καθαρισμού κτλ επί δημαρχίας Μιχαλολιάκου που βρήκε κονδύλια και ξεκίνησε με συναυλίες ρεμπέτικες να σηματοδοτεί τον χώρο. Ήταν η πρώτη απόπειρα για να γίνει πράξη το Κέντρο Ρεμπέτικου και σε εκείνη την προσπάθεια συμμετείχε και ο Δήμος Κερατσινίου Δραπετσώνας με δήμαρχο τότε τον Λουκά Τζανή.
3.
Η ΤΡΕΝΟΣΕ, όταν πουλήθηκε στους Ιταλούς, σταμάτησε το έργο θεωρώντας ότι εκείνη θα αξιοποιούσε τον σταθμό θέτοντας σε λειτουργία την γραμμή. Από ότι φαίνεται θα πρέπει να απογοητεύτηκε οπότε επέτρεψε και πάλι στον δήμο Πειραιά να προχωρήσει. Ήταν μια ευκαιρία που δεν άφησε ανεκμετάλλευτη ο Μόραλης και προχωρά, όπως δείχνουν και οι δηλώσεις του.
4.
Εκτός από Μουσείο Ρεμπέτικου ή Ρεμπέτικο Σπίτι, η περιοχή του Σταθμού Λαρίσης είναι και ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ. Εκεί ήταν στην αρχαιότητα το Αφροδίσιο για το οποίο υπάρχουν γραπτές μαρτυρίες αλλά και ανασκαφικά ευρήματα. Η όποια αξιοποίηση του χώρου θα πρέπει να συνυπολογίσει και το Αφροδίσιο σαν στοιχείο της αρχαίας μας κληρονομιάς.
Με κόκκινο ο υπάρχων σταθμός και με κιτρινωπό ο χώρος των γραμμών |
5.
Οι γραμμές μπορούν να σκεπαστούν με (αφαιρούμενη) κατασκευή δαπέδου έτσι ώστε να αξιοποιηθεί ολόκληρος ο χώρος μέχρι το απέναντι πρανές (εκεί που βρίσκεται το “Απρόοπτο”. Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη επιφάνεια καθώς μπορεί να φτάσει τουλάχιστον ως την Γέφυρα του Αγίου Διονυσίου χωρίς να επηρεάζει την διατηρητέα “χαράδρα” μεταξύ των σπιτιών. Για να γίνει αυτό, πρέπει ο Δήμος Δραπετσώνας (τώρα Κερατσινίου) να σχεδιάσει και να προτείνει στον Δήμο Πειραιά την συνεκμετάλλευση προσφέροντας τον χώρο και δίνοντας την πρέπουσα σημασία στο ΑΦΡΟΔΙΣΙΟ.