Η ναυτιλιακή βιομηχανία παρακολουθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις εξελίξεις στον κόσμο, καθώς η γεωπολιτική αστάθεια και οι συνεχείς απειλές στον θαλάσσιο διάδρομο του Σουέζ εξακολουθούν να επηρεάζουν τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων.
Σύμφωνα με πρόσφατα δεδομένα, το 2024 καταγράφηκε μια σημαντική μείωση στον όγκο διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ οι ναυτιλιακές εταιρείες συνεχίζουν να αποφεύγουν τη διέλευση από τη ναυτιλιακή οδό του Σουέζ λόγω των επιθέσεων από τους Χούθι στη Υεμένη.
Το 2024, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στους τρεις τερματικούς σταθμούς του λιμανιού του Πειραιά που διαχειρίζονται εμπορευματοκιβώτια παρουσίασε μείωση 5,8%, πέφτοντας από 5,1 εκατ. TEUς το 2023 σε 4,8 εκατ. TEUς το 2024. Ωστόσο, μια πιο αναλυτική εικόνα δείχνει διαφοροποιήσεις.
Στην Προβλήτα Ι, η διακίνηση αυξήθηκε κατά 10% σε σχέση με το 2023, φτάνοντας τις 563.000 TEUς.
Αντίθετα, οι Προβλήτες II και III παρουσίασαν πτώση 3,4% το Δεκέμβριο του 2024, με τη συνολική διακίνηση να φτάνει 367.000 TEUς, έναντι 378.000 το 2023. Στο σύνολο της χρονιάς, η διακίνηση από τις δύο τελευταίες προβλήτες μειώθηκε κατά 7,8% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Γεωπολιτικές Κρίσεις και Επιπτώσεις στην Παγκόσμια Ναυτιλία
Η μεγαλύτερη πρόκληση για τη ναυτιλία παραμένει η γεωπολιτική αστάθεια στη Μέση Ανατολή, ειδικά στον Περσικό Κόλπο και το Σουέζ, όπου οι Χούθι από τη Υεμένη συνεχίζουν να στοχεύουν εμπορικά πλοία. Η ναυτιλιακή βιομηχανία παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στη Γάζα και αναμένει μετά την ανακοίνωση της επικύρωσης της συμφωνίας για κατάπαυση του πυρός και την απελευθέρωση των ομήρων, ότι η εξέλιξη αυτή θα μπορούσε να μειώσει την ένταση και να επιτρέψει τη σταθεροποίηση του θαλάσσιου εμπορίου. Η αποφυγή της Διώρυγας του Σουέζ επηρεάζει σημαντικά τη διακίνηση, καθώς η αλλαγή πορείας απαιτεί επιπλέον χρόνο και καύσιμα, αυξάνοντας το κόστος μεταφοράς.
Αύξηση Διακίνησης στις Διεθνείς Αγορές: Cosco και Κίνα
Παρά τις προκλήσεις στην περιοχή του Σουέζ, η Cosco Shipping Ports παρουσίασε θετικά αποτελέσματα στην παγκόσμια διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, με αύξηση 2,4% το Δεκέμβριο του 2024, καταγράφοντας 9,5 εκατ. TEUς σε σύγκριση με 9,3 εκατ. TEUς το 2023. Στο σύνολο του έτους, η Cosco διακίνησε 112 εκατ. TEUς, σημειώνοντας αύξηση 5,7% σε σχέση με το 2023. Ιδιαίτερα εντυπωσιακή ήταν η απόδοση των τερματικών σταθμών στην Κίνα, με αύξηση 24,7% στο Nantong, 39,3% στο Wuhan και 26% στο Lianyungang.
Αναπτυξιακές Δραστηριότητες και Διεθνής Ανάπτυξη
Η στρατηγική επέκτασης της Cosco συνεχίζεται, με την αύξηση της διακίνησης και την κατασκευή νέων λιμανιών σε διεθνείς αγορές. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί ο νέος τερματικός σταθμός Chancay στο Περού, ο οποίος αναμένεται να μειώσει τον χρόνο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Περού και Κίνας από 35-40 ημέρες σε 23 ημέρες, καθιστώντας τον σημαντικό διεθνή κόμβο στη Νότια Αμερική. Το λιμάνι του Chancay, που κατασκευάστηκε από την Cosco Shipping Ports, έχει σχεδιαστεί για να φιλοξενεί πλοία χωρητικότητας 14.000 TEUς και να επεκταθεί στο μέλλον για να διαχειρίζεται πλοία έως 24.000 TEUς.
Οι γεωπολιτικές κρίσεις, οι επιθέσεις από τους Χούθι και η αβεβαιότητα στη διακίνηση μέσω του Σουέζ παραμένουν ως βασικές απειλές για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Ωστόσο, η στρατηγική επέκτασης και ανάπτυξης των μεγάλων ναυτιλιακών ομίλων, όπως η Cosco, με επενδύσεις σε νέες αγορές και λιμάνια, δείχνει τη δυναμική και την προσαρμοστικότητα της παγκόσμιας ναυτιλίας στις προκλήσεις του σύγχρονου κόσμου. Οι ελληνικοί τερματικοί σταθμοί, όπως του Πειραιά, εξακολουθούν να προσπαθούν να προσαρμοστούν, με διαφορετικά αποτελέσματα ανάλογα με τις εξελίξεις στις διεθνείς θαλάσσιες οδούς.
Πηγή: newmoney.gr