Μια εσωτερική έκθεση της Hellenic Train αποκαλύπτει τις εντολές για την άμεση απομάκρυνση των συντριμμιών από το δυστύχημα στα Τέμπη, προτού ολοκληρωθεί η έρευνα. Τι ρόλο έπαιξε το υπουργείο και γιατί κάποιοι μένουν στο απυρόβλητο;
Μια νέα αποκάλυψη έρχεται να ρίξει φως στην επιχείρηση άμεσης απομάκρυνσης των συντριμμιών από το σημείο του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη. Σύμφωνα με εσωτερική έκθεση της Hellenic Train, που συνέταξε στέλεχος της εταιρείας και φέρνουν στη δημοσιότητα οι Data Journalists, η εντολή για την ταχεία απομάκρυνση των κατεστραμμένων βαγονιών και μηχανών δόθηκε απευθείας από τον τότε Γενικό Γραμματέα Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά.
Η εντολή για καθαρισμό
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, το στέλεχος της Hellenic Train αναφέρει ότι ενημερώθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής 3 Μαρτίου 2023 από τον κ. Ξιφαρά ότι το κατεστραμμένο τροχαίο υλικό «πρέπει να απομακρυνθεί το συντομότερο δυνατό».
Η οδηγία ήταν σαφής: μέχρι το Σαββατοκύριακο να έχουν εξαφανιστεί τα πάντα, ώστε τη Δευτέρα 6 Μαρτίου να είναι διαθέσιμη τουλάχιστον η μία από τις δύο σιδηροδρομικές γραμμές. Μια εντολή που εγείρει σοβαρά ερωτήματα: Επρόκειτο για προσπάθεια γρήγορης αποκατάστασης της κυκλοφορίας ή για επιχείρηση συγκάλυψης;
Συντρίμμια που χάθηκαν χωρίς καταγραφή
Από την έκθεση του στελέχους προκύπτει πως οι πρώτες ώρες μετά το δυστύχημα χαρακτηρίστηκαν από ένα χαοτικό σκηνικό.
Εργολάβοι, γερανοί και υπάλληλοι της Hellenic Train, μαζί με άλλους φορείς, απομάκρυναν τα συντρίμμια χωρίς να υπάρχει βεβαιότητα πως προηγουμένως είχαν εξεταστεί από εμπειρογνώμονες.
Γιατί τόση βιασύνη; Ποιοι φοβούνταν τι θα αποκαλύψει η ανάλυση των κατεστραμμένων βαγονιών;
Πυροσβεστική, αστυνομία και μια «διερεύνηση» που άργησε
Η καταγραφή αναφέρει ότι τις δύο πρώτες ημέρες (1-2 Μαρτίου) οι αποφάσεις λαμβάνονταν σε συνεργασία με την Πυροσβεστική και την Αστυνομία, χωρίς να φαίνεται ιδιαίτερη εμπλοκή της δικαστικής έρευνας.
Μόνο την Παρασκευή, όταν ήδη τα περισσότερα συντρίμμια είχαν μετακινηθεί, εμφανίζονται οι πραγματογνώμονες που είχαν οριστεί από τον ανακριτή. Η αναφορά τους στο πεδίο περιορίζεται στη συλλογή πληροφοριών από στελέχη της Hellenic Train.
Με λίγα λόγια, η εταιρεία που ελέγχεται για ευθύνες στο δυστύχημα ήταν η ίδια που ενημέρωνε τους εμπειρογνώμονες!
Γιατί προστατεύεται ο Ξιφαράς;
Σε αντίθεση με άλλους εμπλεκόμενους, όπως ο πρώην Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός και ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Χρήστος Τριαντόπουλος, που έχουν βρεθεί στο επίκεντρο της έρευνας, ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς έχει μείνει στο απυρόβλητο.
Δεν κλήθηκε καν στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, παρά το γεγονός ότι ήταν ο άνθρωπος που διαχειριζόταν τον σιδηρόδρομο τόσο επί υπουργού Κώστα Καραμανλή όσο και επί Γιώργου Γεραπετρίτη.
Πώς εξηγείται αυτή η ασυλία; Γιατί η κυβέρνηση επιλέγει να τον προστατεύσει;
Η σκιώδης διαχείριση των ελαιών σιλικόνης
Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο της έκθεσης αφορά τα υπολείμματα πετρελαϊκών ουσιών στο σημείο του δυστυχήματος. Σύμφωνα με την περιγραφή του στελέχους, τα κατάλοιπα από τις μηχανές της εμπορικής αμαξοστοιχίας απομακρύνθηκαν με… στουπιά και υφάσματα, καθώς λόγω Σαββατοκύριακου δεν βρέθηκε εταιρεία καθαρισμού.
Είναι τα ίδια υλικά που θεωρήθηκαν υπεύθυνα για την πυρόσφαιρα που δημιούργησε τις φονικές αναθυμιάσεις. Γιατί δεν ακολουθήθηκε ειδική διαδικασία; Υπήρξε εσκεμμένη υποβάθμιση του κινδύνου;
Συγκάλυψη ή επιπολαιότητα;
Η αποκάλυψη της εσωτερικής έκθεσης εγείρει τεράστια ερωτήματα για τον τρόπο που αντιμετωπίστηκε το δυστύχημα στα Τέμπη.
Το υπουργείο Μεταφορών και η Hellenic Train φέρονται να επέλεξαν την ταχύτατη απομάκρυνση των συντριμμιών, χωρίς να διασφαλιστεί η διερεύνηση όλων των κρίσιμων στοιχείων. Ήταν απλώς μια βεβιασμένη προσπάθεια επαναφοράς της κυκλοφορίας ή μια συντονισμένη επιχείρηση εξαφάνισης αποδεικτικών στοιχείων;
Η έρευνα συνεχίζεται, αλλά το ερώτημα παραμένει: Ποιοι ήθελαν να «καθαρίσουν» τον τόπο της τραγωδίας πριν αποκαλυφθεί όλη η αλήθεια;