Αραιά δρομολόγια, χαλασμένες πόρτες και ξεπερασμένη τεχνολογία συνθέτουν τη ζοφερή εικόνα των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας.
Ελλείψεις προσωπικού, φθαρμένες υποδομές και τεχνολογία δεκαετίας του ’90.
Αυτό είναι το τρίπτυχο που κρατά εγκλωβισμένες τις μαζικές μεταφορές της Αθήνας σε μια καθημερινή ταλαιπωρία για εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες.
Στο Σύνταγμα, τις πρωινές ώρες αιχμής, το σκηνικό θυμίζει περισσότερο αποθήκη παρά σταθμό: συνωστισμός, καθυστερήσεις και μικροί πανικοί κάθε φορά που ανοίγουν οι πόρτες των συρμών.
Το μετρό χωρίς συντήρηση και προσωπικό
Ο Χρήστος Κούκης, πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Κίνησης ΣΤΑΣΥ, περιγράφει τη ρίζα του προβλήματος:
«Φτιάχνουμε έργα, αλλά δεν τα συντηρούμε. Οι γραμμές έχουν φθαρεί, ειδικά στις καμπύλες, και η τεχνολογία έχει ξεπεραστεί».
Ο ίδιος τονίζει ότι πολλοί συρμοί αναγκάζονται να κινούνται με 40–60 χλμ/ώρα αντί για 80, προκαλώντας καθυστερήσεις 6–8 λεπτών ανά δρομολόγιο.
Παράλληλα, οι οδηγοί είναι λίγοι, τα δρομολόγια αραιά και η υποστελέχωση πλέον έχει γίνει κανονικότητα.
«Μνημονιακή» φθορά και καθυστερήσεις
Ο συγκοινωνιολόγος Νικόλαος Σμπαρούνης αποδίδει το πρόβλημα σε μια λέξη: μνημόνιο.
«Οι συγκοινωνίες έχουν μείνει 15 χρόνια πίσω. Χρειάζονται άμεση επένδυση σε στόλο, όχι μπαλώματα στις υποδομές».
Όπως εξηγεί, οι βλάβες στις πόρτες και η έλλειψη προσωπικού επιβραδύνουν περισσότερο απ’ ό,τι οι ίδιες οι ράγες, ενώ χωρίς νέους συρμούς «το χάσμα θα μεγαλώνει».
Τι απαντά η ΣΤΑΣΥ
Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ αναγνωρίζει αυξημένη κίνηση, υποστηρίζοντας πως «δεν υπάρχει μετρό χωρίς συνωστισμό σε ώρες αιχμής».
Τονίζει ότι προχωρά έργο αντικατάστασης 32 χλμ. σιδηροτροχιάς (7,3 εκατ. ευρώ) με ολοκλήρωση το 2026 και πως «οι φθορές δεν υπερβαίνουν τα διεθνή όρια ασφαλείας».
«Η σωστή συντήρηση είναι επένδυση»
Ο πρόεδρος των Συγκοινωνιολόγων Θανάσης Τσιώνος ξεκαθαρίζει:
«Η συντήρηση δεν είναι κόστος, είναι επένδυση. Αν τα δρομολόγια μειώσουν τη συχνότητα από 6 σε 3 λεπτά, είναι σαν να δημιουργείται μια νέα “Κηφισίας” κάτω από τη γη».
Επισημαίνει ότι η προμήθεια νέων συρμών και η συντήρηση του υπάρχοντος δικτύου αποδίδουν πολλαπλάσια οφέλη από τις μεγάλες νέες γραμμές που μένουν χωρίς συντήρηση.
Καθυστερήσεις και στα λεωφορεία
Το πρόβλημα δεν σταματά στο μετρό.
Τα λεωφορεία της Αθήνας αντιμετωπίζουν τεράστια έλλειψη οδηγών, με πολλούς να παραιτούνται λίγους μήνες μετά την πρόσληψη.
Ο Λεωνίδας Σκούλος, μέλος του ΔΣ Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΣΥ, δηλώνει:
«Οι οδηγοί έχουν φτάσει στα όριά τους. Οι βάρδιες συχνά μένουν ακάλυπτες, ακόμη και 700 την ημέρα».
Ακόμη και τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία μένουν ακινητοποιημένα γιατί δεν λειτουργούν οι φορτιστές στα αμαξοστάσια.
Αποτέλεσμα; Πολίτες να περιμένουν 40–50 λεπτά στις στάσεις, σε γραμμές όπως το Α2.
Η εικόνα μιας πρωτεύουσας σε καθυστέρηση
Ενώ στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις τρένα περνούν κάθε δύο λεπτά, η Αθήνα παλεύει με φθαρμένα βαγόνια, παλιό εξοπλισμό και ελλιπή προσωπικό.
Οι ειδικοί συμφωνούν: χωρίς πραγματική επένδυση στη συντήρηση, την τεχνολογία και τους ανθρώπους, οι μεταφορές της πρωτεύουσας θα παραμένουν εγκλωβισμένες στο παρελθόν.

