Σε ένα παγκόσμιο γεωπολιτικό παζλ με οικονομικές, στρατηγικές και διπλωματικές προεκτάσεις, εξελίσσεται η υπόθεση της πώλησης των 43 λιμανιών της CK Hutchison, ύψους 23 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ο κολοσσός από το Χονγκ Κονγκ ανακοίνωσε πως σκοπεύει να εντάξει στην κοινοπραξία έναν «μεγάλο Κινέζο επενδυτή» – και σύμφωνα με τέσσερις πηγές των Financial Times, αυτός δεν είναι άλλος από την Cosco, την εταιρεία που ελέγχει και το λιμάνι του Πειραιά.
Πίεση από Πεκίνο για να αλλάξει η συμφωνία
Η συμμετοχή της Cosco δεν είναι τυχαία: το Πεκίνο έχει εκφράσει δυσαρέσκεια για τη συμφωνία, υποστηρίζοντας ότι η παράδοση του ελέγχου στρατηγικών λιμένων σε δυτικούς παίκτες (BlackRock – MSC) υπονομεύει τα κινεζικά συμφέροντα. Μάλιστα, η CK Hutchison αναγκάστηκε να τροποποιήσει τη δομή της συμφωνίας ώστε να πετύχει την πολυπόθητη έγκριση από τις κινεζικές αρχές ανταγωνισμού.
Εξαίρεση για τα λιμάνια του Παναμά
Ακόμα και με την Cosco στο σχήμα, εξετάζεται η εξαίρεση των δύο λιμανιών στη Διώρυγα του Παναμά, όπου η παρέμβαση των ΗΠΑ είναι ευθεία και αυστηρή. Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει προειδοποιήσει ότι δεν θα δεχθεί κινεζική επιρροή στη Διώρυγα, απειλώντας να «πάρει πίσω» τον έλεγχο της.
Ποιοι άλλοι συμμετέχουν
Η υπό διαμόρφωση κοινοπραξία περιλαμβάνει:
-
Terminal Investment Limited (MSC) – Ναυτιλιακή εταιρεία της οικογένειας Aponte
-
Global Infrastructure Partners (BlackRock) – Διαχειριστής υποδομών
-
Πιθανώς Cosco – Αν υπάρξει συμφωνία με την Κίνα
Η MSC αναμένεται να αποκτήσει τα περισσότερα από τα 41 λιμάνια που δεν βρίσκονται στον Παναμά, με την Cosco πιθανότατα να συμμετέχει σε αυτά χωρίς να αποκτήσει μερίδιο στον Παναμά, προκειμένου να μην μπλοκαριστεί η συμφωνία από την Ουάσιγκτον.
Οι αγορές αντιδρούν
-
Μετοχή CK Hutchison: +1% τη Δευτέρα, +9% την τελευταία εβδομάδα
-
Μετοχή Cosco: -2,5% λόγω αβεβαιότητας και γεωπολιτικού ρίσκου
Τι σημαίνει για την Ελλάδα;
Η Cosco έχει ήδη ισχυρή παρουσία στο λιμάνι του Πειραιά, το οποίο θα μπορούσε να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη σημασία σε ένα τέτοιο παγκόσμιο δίκτυο. Πιθανή ενίσχυση της Cosco στην παγκόσμια ναυτιλιακή σκηνή θα επηρεάσει εμπορικές ροές, στρατηγικές επιλογές και –ίσως– πολιτικές ισορροπίες εντός Ε.Ε..
Συμπέρασμα
Η υπόθεση παραμένει σε εξέλιξη, με έντονο διπλωματικό παρασκήνιο. Η Cosco μπορεί να αποτελέσει το «κλειδί» για την επίτευξη της συμφωνίας, όμως ο αμερικανικός παράγοντας, ειδικά στο Παναμά, δεν αφήνει περιθώρια για εφησυχασμό.
Το ερώτημα πλέον δεν είναι μόνο ποιος θα ελέγχει τα λιμάνια, αλλά ποιος ελέγχει το παγκόσμιο εμπόριο και τις θαλάσσιες ροές.