Μια συμφωνία – σταθμός, που ξεμπλοκάρει ένα από τα πιο δύσκολα, αλλά εμβληματικά έργα στην Ελλάδα, το «Θριάσιο Ι», επιτεύχθηκε με τις ενδιαφερόμενες πλευρές. Στην ουσία με την ανάδοχη κοινοπραξία, την ελληνική κυβέρνηση και την Κομισιόν η οποία είχε εγείρει σειρά θεμάτων, τα οποία επιλύθηκαν και το έργο θα προχωρήσει για να δημιουργηθεί το μεγάλο εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο.
Οι διαπραγματεύσεις με τη DG Comp έχουν φτάσει σε σημείο ολοκλήρωσης, όπως ενημέρωσε εχθές σε τηλεδιάσκεψη με το διοικητικό συμβούλιο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά.
Ο υπουργός παρέθεσε στα μέλη του ΕΒΕΠ, τα 12 σημεία της σχετικής σύμβασης παραχώρησης που απαιτήθηκε να αναθεωρηθούν για να ξεκολλήσει το πρότζεκτ που έχει μείνει για περίπου 2,5 χρόνια στα συρτάρια στις Βρυξέλλες. Στόχος είναι η αναθεωρημένη σύμβαση να περάσει προς έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να κυρωθεί εκ νέου από τη Βουλή και να υπογραφεί το φθινόπωρο ώστε να ξεκινήσει το εμβληματικό έργο.
Η Κομισιόν προκειμένου να εγκρίνει το έργο και να μην ζητήσει την επιστροφή κοινοτικών πόρων, ύψους 200 εκατ. ευρώ, που έχουν διατεθεί για την ανάπτυξη του Θριασίου Πεδίου, ουσιαστικά ζήτησε την ανατροπή μια μιας σειράς όρων.
Ο ισχυρός άνδρας της Goldair, Καλλίνικος Καλλίνικος
Σημειώνεται ότι ο προϋπολογισμός της επένδυσης στα 588 στρέμματα του Θριασίου ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος κοινοπραξία είναι η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ- Goldair, με συμμετοχή μεταξύ των δύο σε ποσοστά 80%-20%, η οποία όμως αλλάζει μετά την αναθεώρηση. Το έργο βάσει της αρχικής συμφωνίας θα χρηματοδοτηθεί από την Τράπεζα Πειραιώς η οποία είναι μέτοχος της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ σε ποσοστό 65%.
Κατά την διάρκεια της συζήτησης που αφορούσαν την τροχιά υλοποίησης των έργων που σχετίζονται με τους σχεδιασμούς για το Θριάσιο Ι και ΙΙ, σύμφωνα με ανάρτηση του επιμελητηρίου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εξετάστηκαν ζητήματα που σχετίζονται με την εφοδιαστική αλυσίδα, τις σχετικές υποδομές, αλλά και τις αναγκαίες παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν ώστε να επέλθει επικαιροποίηση σε ορισμένες εξ αυτών που κρίνεται αναγκαίο λόγω των νέων δεδομένων που έχουν προκύψει για την εφοδιαστική μετά την πανδημία.
Ο κ. Καραμανλής, αναφέρει η ανάρτηση του ΕΒΕΠ, τόνισε ότι βασική προτεραιότητα είναι η ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου του Πειραιά για να ακολουθήσουν η ανάπτυξη των άλλων που είναι στους σχεδιασμούς σε συνάρτηση με την βελτίωση των ταχυτήτων των σιδηροδρόμων.
Τον τελευταίο καιρό οι διαπραγματεύσεις ήταν πυρετώδεις και χάρη στις προσπάθειες του ισχυρού άνδρα της Goldair Cargo, Καλλίνικου Καλλίνικου, βρέθηκε λύση προκειμένου να μη ναυαγήσει το έργο.
Η επένδυση που «σερνόταν» για περισσότερο από 15 χρόνια «ξεκόλλησε» καθώς η κυρίαρχη στο χώρο των logistics εταιρεία, η Goldair, έκανε κινήσεις προκειμένου να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις.
Με ενεργό ρόλο
Σύμφωνα με πληροφορίες, η συνολική επένδυση της εταιρείας πλέον θα φτάσει τα 70 εκατ. ευρώ, δηλαδή η αγορά των μετοχών και το επενδυτικό πλάνο με τον κ. Καλλίνικο να αναλαμβάνει ενεργό ρόλο στη διοίκηση που θα προωθήσει το μεγάλο έργο.
Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός κατακυρώθηκε στην κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair και η σύμβαση για το ΘΕΚ είχε υπογραφεί με τη ΓΑΙΑΟΣΕ από το 2018, αλλά υπήρξε η παρέμβαση της Κομισιόν που πάγωσε την επένδυση. Πρόκειται για την αξιοποίηση ακινήτου 588 στρεμμάτων που θα αλλάξει τα δεδομένα στο χώρο των εμπορευματικών μεταφορών.
Στο Θριάσιο πρόκειται να κατασκευαστούν 235.000 τ.μ. κτιρίων, 250.000 παλετοθέσεις επί 210.000 τ.μ. αποθηκών, 4.000 θέσεις για αυτοκίνητα και 120 θέσεις για φορτηγά.
Το συνολικό σύμπλεγμα των κατασκευασμένων (ή υπό/ προς κατασκευή) εγκαταστάσεων περιλαμβάνει:
(ί) την έκταση, ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ, εμβαδού 588 στρεμμάτων περίπου, επί της οποίας θα κατασκευαστεί το εμπορευματικό κέντρο με βάση τη σύμβαση παραχώρησης.
(ii) Έκταση εμβαδού 1450 περίπου στρεμμάτων η οποία έχει διαμορφωθεί σε Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής (διαμετακομιστικό κέντρο), περιλαμβάνοντας συγκρότημα σιδηροδρομικής εξυπηρέτησης (Εγκαταστάσεις Σταθμού Διαλογής και Μεταφόρτωσης φορτίων), ιδιοκτησίας ΟΣΕ Α.Ε., που για να λειτουργήσει απαιτούνται πρόσθετες επενδύσεις για εξοπλισμό και ήδη προωθείται σχέδιο για σύμπραξη δημοσίου ιδιωτικού τομέα – ΣΔΙΤ
(iii) Δύο κτίρια συνολικού εμβαδού 56,000 τμ σε έκταση 139.000 τμ περίπου(κτίρια Κ1 – Κ2), τα οποία, σύμφωνα με τον ισχύοντα σχεδίασμό, προορίζονται να μισθωθούν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως αποθηκευτικοί χώροι, μετά την εκπνοή της προθεσμίας που έχει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέχρι την 31-12-2018 να δηλώσει τη βούλησή της για τη χρήση η μη αυτών, στα πλαίσια της διαδικασίας αποκρατικοποίησής της.
Εάν η μίσθωση προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ματαιωθεί, η ΚΕΘ ΑΕ θα έχει δικαίωμα πρώτης προτίμησης για τη μίσθωσή τους, με όρους αγοράς,
(ίν) Έκταση 29 στρεμμάτων και κτιρίων 5750 τ.μ. περίπου με χρήση αμαξοστασίου λεωφορείων, μισθωμένη στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Και το Θριάσιο ΙΙ
Εκτιμάται ότι εντός των επόμενων μηνώνα ναμένεται να ξεκινήσει η νέα υποβολή προσφορών για ένα δεύτερο ΣΔΙΤ στην ίδια τοποθεσία, το Θριάσιο ΙΙ, που βρίσκεται δίπλα στο Θριάσιο Ι.
Ο διαγωνισμός για το «Θριάσιο ΙΙ» αφορά στη διαχείριση του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) για 25 χρόνια. Ο ανάδοχος στην ουσία θα αναλάβει να ολοκληρώσει/συμπληρώσει τα έργα για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής, τους χώρους εναπόθεσης φορτίων, χώρους τελωνείου και γραφείων, καθώς και πρόσθετους χώρους αποθήκευσης. Πρόκειται να αναλάβει την προμήθεια και εγκατάσταση των απαραίτητων γερανογεφυρών για τη φορτοεκφόρτωση των συρμών, επένδυση που υπολογίζεται στα 20 έως 25 εκατ. ευρώ. Επίσης, θα αναλάβει να ολοκληρώσει σειρά έργων υποστηρικτικών λειτουργιών όπως τα κτίρια του χώρου μεταφόρτωσης συνδυασμένων μεταφορών, φόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, μεταφόρτωσης φορτίου βαγονιών, πρατήριο υγρών καυσίμων και την προμήθεια του απαραίτητου μηχανολογικού εξοπλισμού (περονοφόρα κ.ά.).