Αρχείο

Ιανουάριος 2025
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Σα. Ιαν 18th, 2025

Ναυτικά ατυχήματα – Ανθρώπινος παράγοντας και αναπάντητα ερωτήματα

Κατά την τελευταία δεκαετία ο αριθμός των ατυχημάτων στις θαλάσσιες μεταφορές έχει μειωθεί. Ωστόσο, καθώς τα πλοία συνεχίζουν να αυξάνονται σε μέγεθος, ένα μόνο ατύχημα , όπως λόγου χάρη μια πετρελαιοκηλίδα από ένα vlcc (very large crude carrier) , μπορεί να έχει καταστροφικές και μακροπρόθεσμες συνέπειες για τα θαλάσσια οικοσυστήματα, το περιβάλλον και τις τοπικές οικονομίες.

Τα ατυχήματα στις θαλάσσιες μεταφορές είναι πολύπλοκα και προκαλούνται από συνδυασμό γεγονότων ή διαδικασιών που θα μπορούσαν τελικά να οδηγήσουν σε απώλεια ανθρώπινης και θαλάσσιας ζωής και μη αναστρέψιμη οικολογική-περιβαλλοντική καταστροφή.

Πολλές μελέτες επισημαίνουν το άμεσο ή έμμεσο ανθρώπινο λάθος ως σημαντική αιτία ναυτικών ατυχημάτων, γεγονός που εγείρει πολλά αναπάντητα ερωτήματα σχετικά με τον καλύτερο τρόπο πρόληψης του καταστροφικού ανθρώπινου σφάλματος σε θαλάσσια πλαίσια.

Τα ερωτήματα είναι πολλά και ο στόχος μου είναι να εξετάσουμε τι μας οδηγεί στο λάθος ούτως ώστε να περιορίσουμε όσο το δυνατόν τις πιθανότητες ενός μοιραίου ατυχήματος στο εγγύς μέλλον.

Οι τέσσερις κύριες βασικές αιτίες σφάλματος προέρχονται από το ανθρώπινο δυναμικό (έλλειψη εκπαίδευσης ή ακόμα και αμέλεια), η ελλιπής ενημέρωση των συστημάτων ναυσιπλοΐας του πλοίου (πχ ένας αχαρτογράφητος ύφαλος), από την κακή συντήρηση του ίδιου του πλοίου και τέλος από τον ανεπαρκή έλεγχο της αξιοπλοιας του ίδιου του πλοίου.

Ας πάμε τώρα να εξετάσουμε την πρόσφατη περίπτωση του Euroferry Olympia όπου δυστυχώς, βρήκαν τραγική κατάληξη πολλοί επιβαίνοντες.

Για να βρούμε πού έγινε το λάθος και ποιοι ευθύνονται για αυτό το ναυτικό δυστύχημα θα έπρεπε το υπουργείο Ναυτιλίας μετά την ΕΔΕ να απαντήσει στα εξής ερωτήματα :

1. Το συγκεκριμένο πλοίο τύπου RORO ήταν εφοδιασμένο με τα απαραίτητα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας για την κατηγορία του;

2. Ο αριθμός τόσο των επιβατών όσο και των οχημάτων ήταν εντός των επιτρεπτών ορίων σύμφωνα με τα σχετικά πιστοποιητικά ασφαλείας;

3. Πληρούσε όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα;

4. Τα συστήματα πυρόσβεσης του πλοίου λειτούργησαν;

5. Γιατί τα περισσότερα θύματα εγκλωβίστηκαν στο γκαράζ;

Δυστυχώς ακόμα και σήμερα κάνεις δεν έχει απαντήσει δημοσίως…

Εκει ακριβώς εντοπίζεται το πρόβλημα…

Δημήτρης Ι. Διαμαντίδης

Τομεάρχης Ναυτιλίας

Κινήματος Αλλαγής

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *