Η σημερινή απόφαση αναβολής στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) αποτελεί, σύμφωνα με την πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, μια νέα ευκαιρία για τη διαμόρφωση ενός βιώσιμου και αποτελεσματικού διεθνούς πλαισίου, που θα οδηγήσει τη ναυτιλία με ασφάλεια και ρεαλισμό στην πράσινη μετάβαση.
Η κα Τραυλού τονίζει πως η μη επίτευξη συμφωνίας ανέδειξε τον διχασμό που προκάλεσε ο υπό ψήφιση κανονισμός του Net-Zero Framework, καθώς οι θέσεις και οι προτάσεις της ναυτιλίας δεν ελήφθησαν επαρκώς υπόψη.
«Η ναυτιλία των Ελλήνων θα πρωτοστατήσει»
Η πρόεδρος της ΕΕΕ υπογράμμισε πως η ελληνική ναυτιλία παραμένει σταθερά προσηλωμένη στον κοινό στόχο της απανθρακοποίησης, ωστόσο ζητά ένα πραγματικά εφαρμόσιμο πλαίσιο, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη την ιδιαιτερότητα και τις πραγματικές ανάγκες του παγκόσμιου ναυτιλιακού κλάδου.
«Η ναυτιλία των Ελλήνων θα πρωτοστατήσει τεκμηριωμένα και ενωτικά στον παγκόσμιο διάλογο για τη διαμόρφωση ενός δίκαιου, ρεαλιστικού και εφαρμόσιμου πλαισίου, όπου όλοι οι εμπλεκόμενοι θα αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν στον κοινό δρόμο προς την πράσινη μετάβαση», σημείωσε χαρακτηριστικά η Μελίνα Τραυλού.
Ο ΙΜΟ ανέβαλε για ένα χρόνο την απόφαση για την τιμή άνθρακα στην ναυτιλία υπό την πίεση των ΗΠΑ
Η πλειοψηφία των χωρών στον οργανισμό ναυτιλίας του ΟΗΕ ψήφισε την Παρασκευή την αναβολή κατά ένα έτος της απόφασης για την παγκόσμια τιμή άνθρακα στη διεθνή ναυτιλία, αφού δεν κατάφεραν να καταλήξουν σε συμφωνίαγια το μέτρο μείωσης των εκπομπών εν μέσω πιέσεων των ΗΠΑ.
Η απόφαση για την αναβολή της συμφωνίας αποτελεί πλήγμα για την Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Βραζιλίας, οι οποίες πιέζουν για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία να γίνει πιο πράσινη και να θεσπίσει έναν μηχανισμό τιμολόγησης για την απαλλαγή από τον άνθρακα.
Η Ουάσινγκτον και το Ριάντ, οι δύο μεγαλύτεροι παραγωγοί πετρελαίου στον κόσμο, αντιτάχθηκαν σθεναρά στην τιμή άνθρακα στη ναυτιλία κατά τη διάρκεια συνομιλιών στο Λονδίνο στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO).
Η κυβέρνηση Τραμπ επιδιώκει να ενισχύσει την οικονομική ισχύ των ΗΠΑ, μεταξύ άλλων αναλαμβάνοντας μεγαλύτερο ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία, και έχει χρησιμοποιήσει τους δασμούς ως όπλο για να αποσπάσει καλύτερους όρους από τους εμπορικούς εταίρους της Ουάσινγκτον.
Μετά από ημέρες διαφωνιών, η Σαουδική Αραβία κατέθεσε την Παρασκευή πρόταση για την αναβολή των συζητήσεων για ένα έτος, η οποία εγκρίθηκε με απλή πλειοψηφία 57 χωρών, ενώ 49 ψήφισαν κατά, οι οποίες επιδίωξαν να συνεχιστεί η συμφωνία.
Οι ΗΠΑ δεν θα στηρίξουν τον φόρο
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ κάλεσε τα κράτη μέλη του ΙΜΟ την Πέμπτη να ψηφίσουν όχι, λέγοντας στην πλατφόρμα του Truth Social ότι η Ουάσινγκτον «δεν θα υποστηρίξει αυτόν τον παγκόσμιο πράσινο νέο φόρο απάτης στη ναυτιλία και δεν θα τον τηρήσει με κανέναν τρόπο».
«Η καθυστέρηση αφήνει τον ναυτιλιακό τομέα να βυθίζεται στην αβεβαιότητα», δήλωσε ο Φάιγκ Αμπάσοφ, διευθυντής ναυτιλίας στην περιβαλλοντική ομάδα Transport & Environment.
Ο ΙΜΟ κατέληξε σε μια προκαταρκτική συμφωνία για να χρεώσει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία για τις εκπομπές τον Απρίλιο, αφού οι ΗΠΑ αποσύρθηκαν από τις σχετικές συνομιλίες, ωθώντας την Ουάσινγκτον να απειλήσει ότι θα χρησιμοποιήσει περιορισμούς βίζας και κυρώσεις σε χώρες που ψήφισαν υπέρ.
Ο ΙΜΟ, ο οποίος περιλαμβάνει 176 χώρες μέλη, είναι υπεύθυνος για τη ρύθμιση της ασφάλειας και της προστασίας της διεθνούς ναυτιλίας και την πρόληψη της ρύπανσης. να προσθέσει στις ανησυχίες για το εμπόριο και το κλείσιμο.
«Ας μην πανηγυρίζουμε. Υπάρχουν ανησυχίες που πρέπει να αντιμετωπίσουμε», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας του ΔΝΟ, Αρσένιο Ντομίνγκεζ, στους συνέδρους στις τελικές τους παρατηρήσεις.
Η παγκόσμια ναυτιλία ευθύνεται για σχεδόν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO2. Περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου διεξάγεται δια θαλάσσης και οι εκπομπές αναμένεται να εκτοξευθούν χωρίς έναν συμφωνημένο μηχανισμό.