Η επέκταση του Μετρό προς Κερατσίνι, Πέραμα και Σαλαμίνα βρίσκεται εδώ και 10ετίες, σε στάδιο μελετών, χωρίς ακόμα συγκεκριμένο σχεδιασμό ή χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
Το έργο προτείνεται για να καλύψει τις αυξημένες συγκοινωνιακές ανάγκες των περιοχών του Κερατσινίου, της Δραπετσώνας, του Περάματος και της Σαλαμίνας, οι οποίες αντιμετωπίζουν σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα και περιορισμένη πρόσβαση στα υφιστάμενα δίκτυα μεταφορών.
Μια στρατηγική συγκοινωνιακή μελέτη έχει ανατεθεί από τον ΟΑΣΑ και βρίσκεται υπό εκπόνηση, με στόχο να εξετάσει τη σκοπιμότητα και τη χάραξη μιας νέας γραμμής Μετρό. Ανάλογα με τα αποτελέσματα της μελέτης, η Ελληνικό Μετρό θα προχωρήσει σε περαιτέρω τεχνικές και οικονομικές αναλύσεις. Η παλαιότερη πρόταση για επέκταση του Τραμ στην περιοχή απορρίφθηκε, καθώς κρίθηκε ότι δεν ικανοποιεί τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας
Παράλληλα, οι δήμοι Κερατσινίου, Δραπετσώνας και Περάματος έχουν εκφράσει την επιτακτική ανάγκη για υλοποίηση αυτού του έργου, υπογραμμίζοντας τη σημασία του για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας και την ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας
Πότε ξεκίνησε η συζήτηση
Από την αρχή της δεκαετίας του 2000, υπήρξαν πολλές υποσχέσεις και προτάσεις για τη σύνδεση του Κερατσινίου, του Περάματος και της Σαλαμίνας με το Μετρό ή το Τραμ. Ωστόσο, καμία από αυτές δεν υλοποιήθηκε μέχρι σήμερα.
Το 2000 σχεδιάστηκε η επέκταση του Τραμ προς Κερατσίνι και Πέραμα με υπογειοποιημένα τμήματα, αλλά το σχέδιο εγκαταλείφθηκε λόγω αντιδράσεων από τοπικούς φορείς και πολιτών.
Το 2022, οι δήμαρχοι Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Περάματος και Σαλαμίνας υπέβαλαν κοινή επιστολή ζητώντας την υλοποίηση επέκτασης Μετρό για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας και την περιβαλλοντική αναβάθμιση, αλλά μέχρι τώρα δεν υπάρχουν συγκεκριμένα σχέδια δράσης.
Το 2024 ο νεοεκλεγέντας Δήμαρχος Περάματος, Γιάννης Λαγουδάκος, χαρακτήρισε την επέκταση του Μετρό “ζωτικής σημασίας” για την αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής. Επίσης τόνισε την ανάγκη σύνδεσης των υποβαθμισμένων εργατικών συνοικιών με τις υπόλοιπες περιοχές της Αττικής για την παροχή ίσων ευκαιριών και τη βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων
Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει αναδείξει την επέκταση ως «απόλυτη προτεραιότητα». Βουλευτές του, με επικεφαλής τον Γιάννη Ραγκούση, είχαν καταθέσει ερώτηση στη Βουλή ζητώντας συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την προώθηση του έργου, επισημαίνοντας τη σημασία του για τις υποβαθμισμένες περιοχές. Αξίζει να σημειωθεί πάντως, ότι πέντε χρόνια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, δεν ανέλαβαν καμία απολύτως πρωτοβουλία για το συγκεκριμένο θέμα.
Η Νέα Δημοκρατία έχει αναφερθεί στο έργο αλλά χωρίς συγκεκριμένο σχεδιασμό. Εκπρόσωποι έχουν δηλώσει ότι πρόκειται για μακροπρόθεσμο σχέδιο, ενώ πρόσφατα δόθηκε προτεραιότητα σε άλλες υποδομές, όπως οι επεκτάσεις του Τραμ, που δεν περιλαμβάνουν τις περιοχές αυτές. Με λίγα λόγια έχουν απαξιώσει τις γειτονιές των συγκεκριμένων πόλεων.
Η ένωση των δημάρχων Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Περάματος και Σαλαμίνας σε κοινές ενέργειες, όπως επιστολή προς την “Ελληνικό Μετρό Α.Ε.”, δείχνουν ότι τοπικά υπάρχει ισχυρή πίεση για προώθηση του έργου, το οποίο θεωρείται κομβικό για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής